فرصت‌های طلایی ماه رمضان را بشناسید/ شب‌هایی که می‌توان یک شبه ره صد ساله را رفت




حجت الاسلام و المسلمین امیر حسین عطاری، کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به فرصت‌های طلایی پروردگار برای بندگان در دنیا اشاره کرد و گفت: دنیا با تمام فراز و نشیب‌هایی که دارد مسیر امتحانی است که با استفاده درست از آن ما را به رستگاری و سعادت می‌رساند، خداوند نیز در این میان فرصت‌های طلایی را در اختیار ما قرار داده که در برخی مکان‌ها و زمان‌ها برای سرعت بخشیدن به رشد و حرکت معنوی از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

مکان‌ها و زمان‌های طلایی برای رستگاری

وی ادامه داد: یکی از مکان‌های طلایی که خداوند برای سرعت بخشیدن معنوی برای بندگان خویش قرار داده خانه‌هایی است که در آیه ۳۶ سوره نور به آن اشاره کرده و ارتباط با او در آن خانه‌ها برقرار می‌شود. خداوند در این آیه می‌فرماید «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»؛ (و آن مشکات) در خانه‌هایی (قرار دارد مانند معابد و مساجد و منازل انبیاء و اولیاء) که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آن‌ها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مذهبی افزود: با توجه به احادیث متعددی که ذیل این آیه آمده خانه‌هایی که خداوند اراده کرده ارتباط با او برقرار شود خانه انبیا و اهل بیت علیهم السلام است برای مثال زیر قبه اباعبدالله (ع) یکی از این مکان‌های طلایی است که دعا مستجاب است و یا مشهد امام رضا (ع) هم کم از کربلا ندارد و کسی که به زیارت امام رضا (ع) در مشهد برود مانند کسی است که ثواب زیارت امام حسین (ع) را برده است.

فرصت‌های طلایی ماه رمضان را بشناسید/ شب‌هایی که می‌توان یک شبه ره صد ساله را رفت

حجت الاسلام عطاری درباره زمان‌های طلایی در دنیا گفت: زمان‌هایی در دنیا وجود دارد که ما را در رشد معنوی پیش می‌اندازد به عنوان مثال ماه رمضان از زمان‌های طلایی برای تقرب و خودسازی است که باید از آن حداکثر استفاده شود. البته به این نکته باید توجه کرد که در روایات برای درک بهتر آثار و برکات ماه ضیافت الهی تایید کرده اند مومنان تمام امانت‌هایی که نزدشان هست بازگردانند و حق الناس را جبران و کینه و کدورت را کنار بگذارند و با تقوای الهی از هر گونه گناه دوری کنند.

تلاوت قرآن و خواندن نماز مستحبی

وی در ادامه به فرصت‌های طلایی ماه رمضان اشاره و مطرح کرد: ماه رمضان ماه فرصت‌ها و سکوی پرتاب انسان به سعادت و خوشبختی است، روزه داری و شب زنده داری در این ماه زمینه رشد معنویی انسان است. یکی از امتیازات بزرگی که در این ماه وجود دارد بالابردن ثواب تلاوت قرآن است تا جایی که خواندن یک آیه ثواب ختم قرآن را دارد. کسی که یک نماز مستحبی به قطد اطاعت پروردگار در این ماه به جا آورد خداوند برائت از آتش جهنم را برای او صادر می‌کند و یا کسی که یک واجب الهی را انجام دهد ثواب هفتاد واجب به او داده می‌شود.

فرصت‌های طلایی ماه رمضان را بشناسید/ شب‌هایی که می‌توان یک شبه ره صد ساله را رفت

این پژوهشگر مذهبی تصریح کرد: یکی دیگر از فرصت‌های طلایی که انسان باید از آن استفاده کند حفظ چشم از نگاه حرام و حفظ زبان از گفتار زشت و ناپسند است، رسول اکرم (ص) در این مورد می‌فرمایند «ورود افراد ناسزاگو به بهشت حرام است»؛ در نتیجه اگر خواستیم کلامی را به زبان بیاوریم ابتدا تفکر کنیم که آیا این کلام مورد پسند پروردگارهست یا نیست و اگر مورد پسند نبود از گفتن آن اجتناب کنیم.

فرصت‌های طلایی ماه رمضان را بشناسید/ شب‌هایی که می‌توان یک شبه ره صد ساله را رفت

حجت الاسلام عطاری ادامه داد: در آستانه شب‌های قدر هستیم، این شب‌ها یکی از فرصت‌های ویژه‌ای است که پروردگار برای بندگان خصوصا جوانانی که دل‌های پاک و صافی دارند، قرار داده است تا خواسته هایشان را مستجاب کند. خداوند در سوره قدر می‌فرماید که شب قدر افضل از هزار شب است و اگر بتوانیم از این شب‌ها استفاده کنیم با توجه به آیه قرآن یک شبه ره صد ساله را طی کرده ایم.

فرصت‌های طلایی ماه رمضان را بشناسید/ شب‌هایی که می‌توان یک شبه ره صد ساله را رفت

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان برای استفاده از فرصت ماه رمضان

وی در پایان گفت: از نگاه قرآن قیامت یوم الحسرت است، زیرا روزی است که مشخص می‌شود انسان‌ها چه فرصت‌های طلایی را از دست داده است و توشه‌ای برای خویش نفرستاده است. مقام معظم رهبری بسیار زیبا فرمودند شما از نعمت‌های جوانی بهره‌مند هستید و می‌تواند از این مناجات‌ها و شب زنده داری‌ها در این شب‌ها بهره ببرید، اگر غفلت کنید و این فرصت ارزشمند را از دست بدهید روز قیامت اعمالی که می‌توانستیم انجام دهیم و انجام ندادیم و ثواب عظیمی را از دست دادیم دیگر پشیمانی فایده‌ای ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.