کوتاه درباره کتاب «لیبرالیسم» نوشته لودویک فون میزِس

اگر تمایل دارید، با اصول کاربردی از لیبرالیسم آشنا شوید؛ کتاب «لیبرالیسم» مناسب شماست. از مهمترین کتاب‌های لودویگ فون میزِس فیلسوف اتریشی کتاب «لیبرالیسم» است. کتابی کم حجم که هیچ‌کدام از مسائل اساسی لیبرالیسم و اندیشه‌های فون میزس را به طور مفصل توضیح نداده است. اما کتاب فرصت مناسبی برای خواننده ایجاد می‌کند تا با چکیده‌ای از لیبرالیسم کلاسیک و اندیشه‌های فون میزِس آشنا شود. فون میزس اقتصاددان مکتب اتریش و فیلسوف کلاسیک بود. میزس را از چهره‌های شناخته‌شده مکتب اتریشی تفکر اقتصادی معرفی کرده‌اند. او بیشتر در زمینه کنش‌شناسی مطرح است. لودویگ هاینریش فون میزس در بیستم سپتامبر 1881 در لِمبرگ شهری در شرق امپراتوری اتریش ـ مجارستان به دنیا آمد. شهری که اکنون در غرب اوکراین قرار دارد.

C:UsersHamedDesktopدرباره کتاب «لیبرالیسم» اثر لودویک فون میزس.jpg

لیبرالیسم نیز جریانی فکری، فلسفی و سیاسی است که بسیار وسیع و پردامنه محسوب می‌شود و حدود چهار سده تحول در اندیشه غربی را پشت‌سر گذاشته است. اگرچه لیبرالیسم به صورت یک اصطلاح اندیشۀ سیاسی معناهای گوناگون و زیادی دارد، اما هرگز از معنی اصلی خود که از واژه لاتین libbe به معنی آزاد گرفته شده؛ جدا نیست. لیبرالیسم جنبشی بوده که نشان دهد مردم تابع حکومت خودکامه نیستند، بلکه در زندگی خصوصی‌شان مورد حمایت قانون قرار می‌گیرند و در امور عمومی بتوانند قوۀ مجرب حکومت را از طریق یک هیئت قانونگذاری که آزادانه انتخاب شده باشند کنترل کنند.

میزس در کتاب موارد و مسائل اصولی و اساسی در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را بیان می‌کند و بدین ترتیب جایگاه آنها را در اندیشه‌های لیبرال مشخص می‌کند. مسائل پایه‌ای مانند: مالکیت خصوصی، آزادی، دموکراسی، روابط بین‌الملل، جنگ و جامعۀ ملل تا مسائل کوچکتری مانند احزاب، نظام آموزشی و اقلیت‌ها در کتاب لیبرالیسم بیان و بررسی می‌شوند.

مترجم در بخشی از کتاب «لیبرالیسم» نوشته است: «چند دهه بود که اروپا روزگار آرامی را سپری می‌کرد؛ روزگار بدون جنگ، انقلاب و آدمکشی. اما به زودی معلوم شد این روزگار خوش آرامش پیش از توفان بوده است و موج هولناک و بی‌پایانی از جنگ‌های داخلی و خارجی، ملی و بین‌المللی و انقلاب‌ها در راه بود؛ جهان در آستانۀ عصر جنگ‌های جهانی بود، جنگ‌های سی ساله دوم. نظامی‌گرایی ابتدا کشورها را به ورطۀ جنگ جهانی اول کشاند و بعد  شکست امپراتوری‌های بزرگ آلمان و اتریش‌ـ‌مجارستان، بازترسیم نقشۀ جهان، انقلاب‌ها، ملت‌سازی‌ها و کشورسازی‌ها و درگیری‌های قومیتی دهه‌های پرآشوبی را در پی داشت که از بد روزگار قرار بود واپسین پردۀ آن ناگوارترین پرده‌اش هم باشد: جنگ جهانی  دوم، یکی از رخدادهای تکان دهندۀ واپسین سال جنگ جهانی اول و سال‌های پسا جنگ سوسیالیستی رادیکالی بود...»

کتاب «لیبرالیسم» را «مهدی تدینی» به فارسی ترجمه کرده و بر آن یادداشتی افزوده است. نشر ثالث چاپ و نشر آن را برای علاقه‌مندان به عهده داشته است. بهتر است بدانید: تدینی کتاب را از زبان آلمانی به فارسی برگردانده و ترجمه فارسی آن را با ترجمۀ انگلیسی که شخص فون میزس بر آن نظارت داشته است مطابقت داده است.

دوستداران و علاقه‌مندان علوم‌ سیاسی اگر تمایل به مطالعه کتاب «لیبرالیسم» دارید؛ می‌توانید کتاب لیبرالیسم را با تخفیف از سایت بنوبوک خریداری و مطالعه کنید.

 

بهترین کتاب آزمون آیلتس

نمرات آیلتس مورد قبول دانشگاه های سراسر جهان از جمله دانشگاه های کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، انگلیس، کانادا، امارات متحده عربی، آلمان و غیره است. از میان دانشگاه هایی که نمره آیلتس را قبول دارند می توان به دانشگاه های معتبری مثل دانشگاه دیتون (University of Dayton)، دانشگاه متروپولیتن منچستر (Manchester Metropolitan University)، دانشگاه جورج میسون (George Mason University)، دانشگاه اوبرن (Auburn University)، دانشگاه هاروارد (Harvard University) و … اشاره کرد.

کتابهای آنلاین و آفلاین مختلفی برای آزمون آیلتس در اختیار شما قرار دارد که با استفاده از آنها و مطالب دیگر می توانید خودتان را برای شرکت در آزمون آیلتس آماده و حداکثر نمرات را در آزمون نهایی کسب می کنید. با تمرین، صبر و داشتن عزم و اراده راسخ می توانید در این آزمون نتیجه خوبی بگیرید.

ما در این مطلب کتابهای پیشنهادی برای آمادگی در آزمون آیلتس 2021 را به همراه چندین نکته و راهنمایی در اختیارتان می گذاریم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.